Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką Plików Cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do nich w Twojej przeglądarce.
  
AKCEPTUJĘ

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/virtualki/24162/modules/mod_bootstrapnav/helper.php on line 75

Warszawa, 16 lipca 2020 r.

Badania face-to-face powracają

W miniony weekend Ipsos Polska zrealizował z sukcesem badanie exit poll, w którym wzięło udział aż 50 tys. respondentów ankietowanych przez 1000 ankieterów w 500 lokalizacjach na terenie całej Polski. Skala przedsięwzięcia, które zrealizowano z zachowaniem reżimu sanitarnego dowodzi, że po okresowym lock-downie badania z bezpośrednim udziałem ankietera i respondenta stają się znowu możliwe.  Warto przypomnieć, że identyczne badanie miało miejsce także w dniu pierwszej tury wyborów prezydenckich 28 czerwca.

Projekty typu exit poll są największymi badaniami face-to-face jakie realizuje się w naszej branży.
Za każdym razem jest to ogromne przedsięwzięcie logistyczne, szczególnie że naszym celem jest wierne odtworzenie sytuacji głosowania. Mamy zatem papierową kartę „wyborczą”, długopis oraz urnę. W tym roku stało przed nami szczególne wyzwanie ponieważ cały proces musiał przebiegać bezkontaktowo i zachowaniem najwyższych standardów sanitarnych, tak aby ani zdrowie respondentów, ani ankieterów nie było w najmniejszym stopniu narażone. Mogę powiedzieć tyle, że w obydwu turach badanie przebiegło bardzo sprawnie i nie odbiegało od exit polli, które realizowaliśmy w poprzednich latach – mówi Anna Karczmarczuk, prezes Ipsos Polska.

Powrót do projektów face-to-face potwierdza także druga fala badania Organizacji Firm Badania Opinii i Rynku (OFBOR). Większość ankietowanych w czerwcu firm badawczych deklaruje, że wznowiła już pracę działów realizacji terenowej. Taką deklarację złożyły wszystkie ankietowane firmy należące do OFBOR.

Choć zdecydowana większość badań realizowanych w Polsce ma postać wywiadów telefonicznych lub internetowych, istnieje duża grupa projektów, w których bezpośredni kontakt ankietera z respondentem jest z metodologicznego lub organizacyjnego punktu widzenia niemożliwy do zastąpienia. Takim przykładem są badania exit poll, ale także wiele innych, w których mamy do czynienia choćby z dłuższym kwestionariuszem lub rekrutacją central location. Nasze badanie wśród firm wskazuje, że pomimo pandemii jesteśmy ponownie gotowi do tego typu projektów – mówi Agnieszka Sora, prezes OFBOR oraz Managing Director GfK Polonia.

OFBOR jest związkiem pracodawców skupiającym wyłącznie certyfikowanych dostawców informacji rynkowych oraz wiedzy o zachowaniach konsumenckich. Do organizacji należy
16 wiodących agencji badawczych. Najważniejszym dorobkiem OFBOR jest istniejący od 17 lat program PKJPA, będący jedną z najbardziej rozwiniętych w Europie samoregulacji badawczych www.ofbor.pl.

 

_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________